VERNIEUWEN

anno-tropico-show-e-peep-hole-contemporary-art-centre_dezeen_1568_1.jpg

De drang naar vernieuwing: een andere manier van leven los van het verleden leidde in de jaren 1920 tot de ontwikkeling van nieuwe productiemethoden en technieken. Veel ontwerpers maakten gedurfde experimenten en daagden zichzelf en elkaar uit om op een nieuwe manier naar de wereld te kijken.

 

Ontwerpers van de Stijl en Bauhaus maakten volop gebruik van de nieuwste technologieën, industriële toepassingen en nieuwe materialen als aluminium en bakeliet. Zij ontwiepen producten die bijdroegen aan de verbetering van de samenleving en woonomgeving. Dit had te maken met de tijdsgeest: vlak na de Eerste Wereldoorlog moest de samenleving zich herontdekken. In de jaren 1920 zijn ontwerpen gemaakt die tot op de dag van vandaag iconen van vernieuwing zijn. 

In onze tijd wordt er ook volop geëxperimenteerd: de vernieuwingsdrang is nog steeds aanwezig bij ontwerpers. De huidige tijd biedt immens veel mogelijkheden: 3D printen, het gebruiken van algen en schimmels om ontwerpen te maken. Innovatie en duurzaamheid is de leidraad van deze generatie van ontwerpers. 

De kracht van de natuur

Honderd jaar geleden was de natuur een grote inspiratiebron voor veel ontwerpers. De technische vooruitgang in de jaren 1920 maakt het mogelijk organische vormen op industriële schaal toe te passen.

 

Zo kwamen natuur en industrie samen: het was mogelijk om organische vormen te maken met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Veel ontwerpers wilden hier dan ook organische materialen voor gebruiken, als  tegenreactie op de industrialiserende wereld. 
 

Ook in onze tijd is de kracht van de natuur een belangrijk onderwerp voor ontwerpers. Met in hun achterhoofd het veranderende klimaat en de schaarse grondstoffen is hun houding anders dan 100 jaar geleden. Ontwerpers van nu proberen te wijzen op een andere levenswijze, een andere manier met omgaan met de wereld en alles wat daarbinnen leeft. 

download.jpg
c872e9d04322c3204f43a3a7fc271d27.jpg

Charlotte Perriand Chaise longe basculante LC4, 1928

Charlotte Perriand is een van de meest vernieuwende ontwerpers van de twintigste eeuw. Ze zoekt naar een nieuwe vormentaal, maar zij wil ook bijdragen aan betere sociale omstandigheden. Ze laat zien dat je met industriële producten zoals stalen buizen ook meubelen kunt maken die de vorm van het menselijk lichaam volgen. De vorm van haar chaise longue is geïnspireerd op de rusthouding van een kampeerder of militair die met zijn hoofd op een rugzak ligt, de voeten tegen een boom. 

ott-another-paradigmatic-handmade-ceramic-high-plate-from-studio-yoon-seok-hyeon-11.jpg
alvar.jpg

Alvar Aalto, Room Divider, 1935- 36

 Alvar Aalto experimenteert met het buigen van gelamineerd hout. De organische vormen van zijn meubels lijken natuurlijk, maar er is een technisch proces voor nodig om het hout op deze manier te laten buigen om er vervolgens meubels van te maken. 

Lees hier over het nieuwe thema van Dutch Design Week '21: The Greater Number

dutch-design-week-ddw-logo-thonik.jpg
adaptive-manufacturing_4-m.jpg

Olivier van Herpt (1989) & Sander Wassink (1984),  Adaptive Manufacturing, 2016

Seok-hyeon, Ott / Another paradigmatic ceramic' tableware set, 2019-2021

Seok-hyeon Yoon werkt met recyclebaar glazuur. Als klei met glazuur is gebakken kan het niet als pure klei worden hergebruikt. Yoon glazuurt met Ott, een traditioneel Koreaans lakmateriaal dat is gemaakt van het natuurlijke hars van de Japanse lakboom en bij hoge temperaturen verdampt. Hierdoor kan geglazuurde klei opnieuw worden gebruikt. 

Bekijk hier documentaires van hedendaagse ontwerpers

download.jpg
studio swine.jpg

Studio Swine doet onderzoek naar de toekomst van natuurlijke grondstoffen. Voor hun sierlijke kammen worden mensenhaar en natuurlijke hars gebruikt. Mensenhaar groeit zestien keer sneller dan de bomen die worden gebruikt voor tropisch hardhout. Eenmaal in een massief blok hars gezet, is mensenhaar net zo stevig als tropisch hardhout. 

Studio Swine, The Hair Highway pins, 2014

Verbinden

Vernieuwen, veranderen, experimenteren en uitproberen. Dat was het motto van 1920. Er werd bijvoorbeeld geëxperimenteerd met industriële materialen, zoals staalbuizen, of auto onderdelen. Maar ambachtelijke materialen als glas werden op hun beurt op industriële wijze vervormd.  

bf359b4a5aa7e16b8759fc1c7c56ba8d.jpg
6a00e55290e7c488330263e97ae082200b-600wi.jpg

De kogellagerketting van Perriand uit 1927. Ze experimenteert in die tijd veel met materialen uit de auto-industrie en toont zich een echte pionier van het mechanische tijdperk.

Charlotte Perriand, Kogellager’ ketting, 1927 

SS191114D-0-H-S33-stoel-Mart-Stam-chroombuis-zwevende-achterpootloze-stalen-buisstoel-zwar

Mart Stam ontwerpt in 1925 deze revolutionaire stoel zonder achterpoten. Hij gebruikt metalen gasbuizen om het prototype te maken. Het frame lijkt niet alleen te zweven door de metalen gasbuizen, het heeft ook nog eens een verend effect. Zo voelt het alsof je op ‘luchtkussentjes’ zit. Deze revolutie in het maken van stoelen werkt in de huidige tijd nog steeds door.

Mart Stam, Chair ST 12, 1926–1930

seltener-stuhl-bernhard-hoetger-2323426.jpg

OP WELKE

MANIER

IS DIT

REVOLUTIONAIR? 

download (1).jpg

Bernard Hoetger, Untitled, 1925

Gerrit Rietveld, Model uit één stuk, 1934

IMG_2326-schuin-van-voor-linkerzijkant-300x270.jpg

Gerrit Rietveld, Gevouwen Aluminium Stoel, 1942

OP WELKE

MANIER

IS DIT

Mycelium-Chair-by-Studio-Eric-Klarenbeek-Dezeen-ss.jpg

REVOLUTIONAIR? 

alg19.jpg

Klarenbeek & Dros, Algae Lab, 2017

Vroeger werd er nog veel geëxperimenteerd met synthetische materialen die slecht afbreekbaar zijn, tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan. Hedendaagse ontwerpers zoeken naar alternatieven voor milieubelastende materialen. In Algue Lab gebruiken Klarenbeek & Dros algen om bio-plastic te maken als werkbaar alternatief voor niet-afbreekbare plastics. Het duo kweekt algen en verwerkt deze tot een biologisch afbreekbaar materiaal, dat gebruikt kan worden voor 3D-printen.  

Endless-Satellite-Lamp-Detail-1210x0-c-default.jpg

Dirk van der Kooij, Satellite Lamp, 2012

Dirk van der Kooij is gefascineerd door de vraag of plastic een duurzaam en eerlijk materiaal kan zijn. Zijn Satellite Lamp, gemaakt van gerecyclede cd-hoesjes, is laag voor laag opgebouwd door de arm van een van zijn 3D printrobots. 

schermafbeelding_2021-07-08_om_12.56.39.png

Klik op de afbeelding en lees over de levende doodskisten van Bob Hendrickx