HET UNIFORM VAN 1920

Tijdens de Eerste Wereldoorlog worden in met name Engeland en Frankrijk (jonge) mannen opgeroepen naar het front te gaan. Het is voor het eerst dat vrouwen op grote schaal het werk op het land en in de industrie gaan uitvoeren. Ze dragen hierbij speciale werkkleding als kniebroeken, katoenen broeken, overalls en tuinbroeken. Dit werkuniform heeft invloed op de mode met blijvend effect. De eerste stappen richting het compleet nieuwe silhouet van de jaren 1920 zijn hiermee gezet. Vrouwen worden bevrijd van de korsetten en de kleding wordt losser.
Het uniform is vandaag de dag nog steeds een belangrijke inspiratiebron voor ontwerpers. 

image (1).png
image.png

Fabriekskleding 1920

Werkkleding van vrouwen

BONNE SUITS

image (2).png

Stylist Bonne Reijn is geïnspireerd door de werkkleding en uniform. Hij is Bonne Suits gestart vanuit een drang om kleding te maken die losstaat van geslacht, leeftijd of sociale verwachting. De pakken zijn gemaakt voor iedereen - van XXXS tot XXL - om maximaal ruimte te geven aan de identiteit van de drager.

“100 years ago”, Reijn reflects, “the normal attire was suits. Farmers, cooks, beggars - people with money and without it - they all wore suits”. Reijn wants the suit to return to its utilitarian glory. 

Artikel: How Bonne Suits is changing a city

image (3).png
bonne_logo_square.jpeg

Webshop Bonne Amsterdam

image (4).png

DAS LEBEN AM HAVERKAMP

Podcast: Das Leven Kunst is Lang

Gino Anthonisse_Can we leave this male posturing bullshit till later__photo Janne van Gils

Beluister hier de podcast van Das Leben Am Haverkamp door Kunst Is Lang: Mister Motley

Artikel: Das Leben am Haverkamp

1528966609067-Fashionclash_art-direction-Das-Leben-am-Haverkamp_photography-by-Lonneke-van

VRAAG: Bonne Reijn en Das Leben am Haverkamp verbreken stereotyperingen rondom mode, maar allebei op een andere manier. Dit werd in 1920 ook gedaan. Hoe deden ze dat toen?

image (5).png

De invloed van het uniform is ook te zien in het werk van ontwerpcollectief Das Leben am Haverkamp, opgericht door Anouk van Klaveren, Christa van der Meer, Gino Anthonisse en Dewi Bekker. Zij onderzoeken het belang van mode en het beroep modeontwerper in een tijd van overmatig kledingaanbod. Anthonisse is geinteresseerd in 'het kantoorleven' vanwege de uniformiteit en stereotypering ervan. Door iets gangbaars en alledaags te vervreemden, worden ongeschreven kledingcodes, gewoontes en associaties zichtbaar. 

image (6).png

1920 beweegt

Beweging kenmerkt de jaren 1920, zowel letterlijk als figuurlijk.

 

Fysieke beweging zien we vooral in de opkomende vrijetijdsbesteding: men danst de charleston op jazz, en er wordt voor het eerst op grote schaal gesport. Het lossere silhouet van de mode voor zowel man als vrouw geeft het lichaam ruimte.

 

Er is ook een sociaal-maatschappelijke beweging: de eerste stappen naar emancipatie worden gezet. Vrouwen hebben kiesrecht (in Nederland sinds 1919), nemen deel aan het openbare leven, werken en verdienen geld dat ze naar eigen inzicht besteden.

 

La Garconne of de flapper is het beeld dat we hebben van de vrouw in 1920: een vrijgevochten vrouw die rookt, drinkt en danst. Kleding biedt de mogelijkheid om deze nieuwe identiteit zichtbaar uit te dragen. Kleding wordt losser en de moderne vrouw voelt zich vrij ook mannenkleding te dragen, wat uitdrukking geeft aan een nieuw besef van gelijkheid.

2020: nieuwe regels

Mode in 2020 gaat zeker niet meer alleen over het maken van fraaie, exclusieve kleding.

 

De eerste stappen die in de jaren 1920 richting gelijkheid tussen de seksen worden gezet, zijn inmiddels de standaard geworden voor hedendaagse modeontwerpers. Daarbij creëren de ontwerpers van vandaag met een gevoel voor dringende maatschappelijke thema's. Ontwerpen zijn voor alle leeftijden en los van gender, vaak met een duidelijke focus op duurzaamheid en inclusiviteit.

image (7).png

Harry Styles stond in 2020 als eerste man solo op de cover van magazine Vogue.  Door een jurk te dragen doorbreekt Styles de genderstereotypes in fashion.


When you take away ‘There’s clothes for men and there’s clothes for women,’ once you remove any barriers, obviously you open up the arena in which you can play,” he said. “It’s like anything – anytime you’re putting barriers up in your own life, you’re just limiting yourself.”

Video: Genderfluide fashion

Artikel: Gender zonder Grenzen

onze reizigers_nieuwe stijl.jpg.jpg

Waar in 1920 de eerste stappen werden gemaakt naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen, worden in 2020 de grenzen tussen de genders steeds vager. 

MAISON THE FAUX

MAISON_POUR_MAISON_GIF_1.17.2.gif

Ook Maison the Faux vervaagt de grenzen tussen genders. De studio MAISON the FAUX is opgericht door Tessa de Boer en Joris Suk. In het MAISON the FAUX-universum staat het belang van zelfexpressie en het ontdekken van identiteit voorop. Ze maken geen onderscheid tussen man en vrouw, maar creëren humanwear: mode voor iedereen. 

 

Video: Maison The Faux

image (8).png

Maison the Faux: "We are in love with Ariana Grande! Ariana is giving us blue denim chill in MAISON the FAUX cargo jeans at Jimmy Fallon."

unnamed.jpeg

Artikel: Maison de Faux Nikkie de Jager jurk transgendervlagkleuren

nikkie-de-jager-verwees-in-iedere-jurk-naar-transvlag-hoe-is-dat-in-de-finale.jpeg

DURAN LANTINK

Duran Lantink staat bekend om zijn speelse maar serieuze en inclusieve blik op de toekomst van mode. Zijn werk is gebaseerd op zero-waste (het streven naar een afvalvrije wereld) en upcycling (hergebruik ten behoeve van een nieuw, beter product). Ook werkt hij met deadstock-materialen - stoffen die anders niet meer gebruikt zouden worden.

Videoclip: PYNK met de 'poochiepants'

Voor de videoclip PYNK van Janelle Monáe heeft Lantink de 'poochiepants' ontworpen, volgens sommigen "een ode aan de vrouwelijke seksualiteit"

Duran Lantink is Billie Eilish's go - to designer

image (12).png

Waar in 1920 het silhouet voor de vrouw werd versimpeld en losser werd, is in 2020 oversized kleding voor mannen en vrouwen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Duran Lantink heeft een serie oversized looks ontworpen voor Billie Eilish.

VRAAG

image (10).png
image (11).png

Wat is de gelijkenis tussen de kleding die de vrouwen in 1920 droegen en de kleding die Billie Eilish op deze foto draagt?

image (9).png

Op de afbeelding hierboven is te zien hoe een vrouw in de vroege jaren van 1900 gekleed was. 
Wat is het verschil tussen hoe een vrouw in zich in de vroege jaren van 1900 kleedde en hoe ze zich in 1920 (zie foto hiernaast) kleedde?

NINAMOUNAH

image.png

Ninamounah, opgericht door ontwerper Ninamounah Langestraat en Robin Burggraaf, spelen met contrasterende vormen, wat zorgt voor extreem mannelijke en extreem vrouwelijke looks. 


"Duurzaamheid en genderneutraliteit zijn ‘levensregels’ voor het duo. “We werken alleen met partijen stoffen die over zijn en anders vernietigd zouden worden. We produceren alles in Nederland. Bij elke stap vragen we ons af wat de gevolgen zijn voor milieu, mensen en dieren.” In de shows lopen mannen en vrouwen mee, wit en zwart en van alle leeftijden en met alle maten. Langestraat: “Ik wil ontwerpen maken die de drager bevrijden van ­seksisme en schaamte. Mijn patronen maak ik zo dat de heup- en borstomvang makkelijk zijn aan te passen.”"

Video: Ninamounah Fashion Week 2020

image (13).png
image (14).png
ninamounah-bs-afws20-202-jpg-1570437508.jpeg

Artikel: Ninamounah houdt je een spiegel voor