1920

2020

image (1).png

ELSE BERG

TJEBBE BEEKMAN

Een hedendaagse kunstenaar wie ook geïnspireerd is door (stedelijke) landschappen is Tjebbe Beekman. Waar Else Berg magische landschappen vol mystiek schildert, laat Beekman een chaotisch landschap zien waar toch een ritme aanwezig is. "Structuur en ordening in een verwaarloosde en failliet verklaarde wereld: dat lijkt de boodschap te zijn die Beekmans doeken willen overbrengen."

Else Berg is een kunstenaar die onderdeel is van De Bergense School. In haar werk komt haar belangstelling voor spirituele levensbeschouwingen tot uitdrukking. De landschappen van Berg zijn magisch en mystiek; ze verbeelden een zichtbare werkelijkheid waarin een andere wereld lijkt door te sluimeren die niet in woorden is te vatten. 

image (4).png
image (3).png
image (2).png

Else Berg, Landschap met koeien, 1911- 12

Else Berg, Landschap te Zuid- Frankrijk

"De grove kwaststreken spelen een belangrijke rol bij het uiten van je gevoel". 

image (5).png

KEES MAKS

image (14).png
image (15).png
image (16).png

Kees Maks, Vanuit de coulissen: danspaar, Tango, 1928

Met zijn schilderijen beeldde Kees Maks de levenslust van de jaren 1920 af. Maks werd bekend van zijn schilderen van het luxueuze uitgaansleven, zoals: dansende paren, tuinfeestjes en wandelende gezelschappen.

image (6).png

Tjebbe Beekman, Palast, 2005

Tjebbe Beekman, Prutentia, 2021

Tjebbe Beekman - Los pájaros carpinteros de pared, 2018

Beekman werkt niet alleen met meerdere lagen acrylverf op het doek, maar soms verwerkt hij ook materialen als touw, zand en ijzerdraad in zijn werken. Net zoals de grove kwaststreken in de schilderijen van Else Berg, zorgen deze schilderstechnieken van Beekman voor een uiting van gevoel in het werk.

HELEN VERHOEVEN

Kees Maks, Tuinscene, 1910

image (8).png
image (7).png

Kees Maks, Automne, 1912

Kees Maks, In 't Nachtcafe, 1912

image (9).png

CHARLIE TOOROP

image (10).png

Charley Toorop was een van de sleutelfiguren in de Nederlandse kunstwereld van 1920. Toorop ontwikkelde een volledig eigen stijl, waardoor haar werk niet is te koppelen aan een specifieke stroming of groep.

image (17).png
image (18).png

Charlie Toorop, De drie generaties, 1941- 50

image (11).png

Charlie Toorop, Maaltijd der Vrienden, 1932- 33

Heleen Verhoeven, Libby - Feet, 2016

ESIRI ERHERIENE-ESSI

Esiri Esheriene-Essi is een kunstenaar die geïnspireerd is door geschiedenis. Via haar schilderijen onderzoekt Esheriene-Essi het traditionele historische narratief en maakt de kijker hiermee bewust van hun hedendaagse blik. De scènes zijn gebaseerd op alledaagse situaties van zwarte personen en laten een kritiek op de maatschappij en de geschiedenis doorschemeren. 

image (20).png
image (1).png

Esiri Esheriene-Essi, Legacy, 2017

VRAAG:

Vergelijk de schilderijen van Else Berg met de schilderijen van Tjebbe Beekman. Welke verschillen en overeenkomsten in vormgevingsaspecten (compositie, kleur, vorm, licht, richting) zie je? 

VRAAG: De werken van Verhoeven hebben een sombere uitstraling. Leg aan de hand van 2 aspecten uit hoe dit komt.

VRAAG: De schilderijen van Maks zijn vluchtig geschilderd om zo echt het moment vast te leggen. Waar zie je aan dat het vluchtig is geschilderd?

VRAAG: Wat valt je op als je Maaltijd der vrienden van Toorop en The future isn't what it used to be van Erheriene-Essi met elkaar vergelijkt? Wat zeggen de verschillen in de voorstellingen over de tijd waarin ze gemaakt zijn?

Esiri Esheriene-Essi, The Future Isn't What It Used To Be, 2021

JOHN RÄDECKER

Een echo van Toorop’s Maaltijd der vrienden klinkt door in Esiri Erheriene-Essi’s The Future Isn't What it Used To Be. Het schilderij is gebaseerd op foto’s van alledaagse situaties van zwarte mensen in de jaren 1960. Zelf zegt ze hierover: “There is so much beauty in being Black, and these paintings are an expression of that. Black carefree thinking and imagination is often denied in a world  that constantly has us in a state of violence and survival. There is rarely any time to dream, create, build, question, explore, grow, or imagine in a world that imprisons, stereotypes, mythologises us to the systems of violence we currently suffer from.”

image (12).png

John Rädemacker, Staand vrouwelijk naakt, 1926

Het sculptuur Staand vrouwelijk naakt van John Rädecker’s geeft een vrouw weer die mysterieus, verleidelijk en in zichzelf gekeerd is. Dit zorgt voor een geïdealiseerd en onderdanig beeld van de vrouw.

VRAAG: Het sculptuur van Rädecker straalt een soort zachtheid uit terwijl het sculptuur van Wenzel een soort kracht en standvastigheid uitstraalt. Leg dit verschil uit aan de hand van zowel vormgevings- als voorstellingsaspecten. 

ANNE WENZEL

image (21).png

Anne Wenzel, Under Construction (My Pussy Rules), 2017

Anne Wenzel’s Under construction (My Pussy Rules) neemt honderd jaar later positie in tegenover het klassieke vrouwenbeeld van John Rädecker. Wenzel heeft in het sculptuur de tekst 'My Pussy Rules' gesneden. Met haar technieken van beeldhouwen verwijst Wenzel naar een historische traditie. Met de voorstelling vraagt ze aandacht voor de vandaag nog altijd ongelijke positie van de vrouw: verwaarloosd, maar desondanks sterk, strijdbaar en standvastig.

FRANS HUYSMANS

image (13).png

Frans Huysmans, Danszaal in de Rustende Jager, 1914

Het schilderij van Frans Huysmans Danszaal in de Rustende Jager is een dynamisch schilderij van dansende mensen in Bergen van de jaren 1920. Het schilderij is experimenteel, bijna expressionistisch, maar evenwichtig in compositie.

RAQUEL VAN HAVER

image (22).png

Raquel van Haver, Change the Rythm of Dancehall, it's the same groove, 2018

Het expressionistische wat te zien is bij Huysmans steekt schril af tegen de explosieve verbeelding van feestende mensen in Raquel van Haver’s Zuid-Amerikaanse barretje van nu. Van Haver baseerde deze voorstelling op foto’s en impressies die ze maakte en opdeed tijdens een reis door Zuid-Amerika. Ze legde deze op jute vast met verf, haar, teer, kalk, gel, hars, as, sigaretten, flessendoppen, posters, papier en kralen. Het vredige dorpstafereel uit de jaren 1920 maakt plaats voor een geëngageerd wereldbeeld: overweldigend en onheilspellend. 

VRAAG: Beide schilderijen hebben een voorstelling waarop dansende mensen te zien zijn. Toch zet Huysmans een vredig beeld neer wat in balans is, terwijl van Haver een overweldigend, onheilspellend beeld neerzet. Leg dit verschil uit aan de hand van vormgevingsaspecten (compositie, kleur, vorm, licht, richting).